Kun oma elämä alkaa olla mallillaan ja sisäinen maailma löytänyt balanssin, venettä aletaan keinuttaa ulkoapäin. Minua koetellaan, pysynkö voimassani, vaikka eteeni tuodaan vaikeita haasteita. Joulun ajan haaste olikin vanha tuttu, todellinen järkäle: kuningas alkoholi. Olen aiemmissa kirjoituksissani jo käsitellyt tätä aihetta, mutta yhä uudelleen se tuodaan eteeni. Lähipiirissäni on useampi ihminen, jolle alkoholi on todellinen ongelma. Sitä ei kertakaikkiaan osata ottaa 'sivistyneesti'. Saatuani ensimmäisen lapseni, lupasin sekä itselleni että lapselleni, ettei alkoholi pilaa yhtäkään joulua tai loma-aikaa. Tämä periaate on minulle aivan äärimmäisen tärkeä johtuen omista lapsuuden kokemuksistani. Mielestäni joulu on lasten ilon ja onnen juhla. Lapsilla on oikeus huolettomaan, turvalliseen ja ennen kaikkea raittiiseen jouluun. Kävi kuitenkin niin, että tänä jouluna kaksi läheistäni onnistui jollain tavalla 'pilaamaan' tunnelmaa omalla alkoholin käytöllään.

Tiedän, että tavallaan myös 'tilasin' tämän kokemuksen itselleni, jotta todella saisin vahvistuksen alkoholin varjopuolista. Niin epämiellyttävän kokemuksen, jotta todella ymmärtäisin, kuinka haitallinen aine se on koko ihmiskunnalle. Luulin jo käsitelleeni omia traumojani ja antaneeni anteeksi, mutta yhä sisältäni kumpuaa mustaa vihaa ja voimattomuutta. Ymmärrän, että kohtaamme saman ongelman yhä uudestaan ja uudestaan...niin kauan kuin siinä riittää käsiteltävää. Selkeästi minulla oli vielä käsittelemättömiä asioita tällä saralla. En tohdi kertoa sen kummemmin yksityiskohtia meidän joulusta, mutta sanottakoon, että hieman on vaikeuksia pysyä positiivisena ja myötätuntoisena tällä hetkellä.

Sain suihkussa käydessäni idean: mitä jos pyydän Arkkienkeli Mikaelin apuun !! Aloin heti meditoida ja pyysin Mikaelia auttamaan minua katkaisemaan kaikki sidokset, joita minulla on alkoholiin. Varmasti minulla on jotain karmaa siihen liittyen, miksi se muuten tuntuisi niin vaikealta. Minulla tuli aavistus, että olen jossakin aiemmassa elämässäni ollut renttujuoppo.. hmm kenties siinä Punaisen Myllyn-elämässä (?) olen päätynyt juopottelemaan ja sössinyt ihmissuhteita sen takia. Nyt kohtaan saman ongelman jollakin toisella ihmisellä (läheiselläni) ja katsotaan olenko todella oppinut läksyni. Loogista!! Tarkoitus on aina nimenomaan oppia näistä asioista jotakin. Kun oivaltaa yhteydet ja syyt erilaisille haasteille, ne eivät enää tunnukaan niin ylitsepääsemättömiltä. Haasteet on huomattavasti helpompi hyväksyä ja kohdata. Ja eikös sanontakin kuulu, että vain todella viisaat oppivat muiden tekemistä virheistä.. sitähän tässä yritetään!! Vaan eipä se silti poista omaa tuskaa. Aivan yhtä tuskallista on katsoa vieressä läheisten räpiköintiä ja ryvettymistä.. yrittää pysyä itse vahvana ja olla tukena. Siinä piilee suuri vaara menettää omia voimia. Ajatukset täytyy pitää kurissa, jottei lähde liikaa kaikkeen draamaan mukaan. Ei todellakaan helppo rooli!!!

Onneksi voin aina turvautua taivaallisiin auttajiini. Haasteet on huomattavasti miellyttävämpää kohdata tietäen, ettei minua koskaan jätetä yksin. Luonani on aina suuri apujoukko tukemassa ja ohjaamassa. Ainut mitä itseni tarvitsee tehdä on pyytää apua, kohdata rehellisesti kaikki pintaan nousevat tunteet, päästää niistä irti ja kuunnella johdatusta. Tällä tavoin myrskyt laantuvat huomattavasti nopeammin.

Katkaisimme yhdessä Mikaelin kanssa paksun ja sakean sidoksen, joka lähti sydänkeskuksestani. Todella vastenmielinen ja tahmea sidos! Huh, kiitos tästä eheytymisestä!!!

Nyt minulla on edessäni kohdata nämä ongelmia aiheuttaneet läheiset. Seuraava tehtäväni on 'puhua suuni puhtaaksi'.. kertoa rehellisesti, miltä heidän käytös minusta tuntuu ja mitä ajatuksia minulla on. Tiedän, että minun vain täytyy sanoa ne asiat näille läheisille ääneen. Se on ainoa tapa, jolla pystyn heitä todellisuudessa auttamaan. Heidän täytyy silti itse oivaltaa ongelmansa, mutta oma roolini tässä on antaa jonkin sortin tönäisy. Herätellä näiden ihmisten oma tahto järjestää oma elämänsä kuntoon. Mitään asioita ei pidä tehdä silti toisen puolesta. En aio holhota tai moralisoida. Tuntuu todelliselta 'tulikokeelta' miten pysyn voimassani ja säilyttämään tyyneyteni...ilmaisemaan asiani tarpeeksi selkeästi, jottei synny väärinkäsityksiä. Parasta pyytää kaikki mahdolliset auttajat hätiin .

Muistan muutama viikko sitten nähneeni unen liittyen näihin tapahtumiin...aavistin unen olevan jonkin sortin varoitus, mutten arvannut kohtaavani ongelmaa näin nopeasti. Nyt olen keskellä myrskyn silmää.

 

-Tikru